Tips Memulakan Pelaburan Dalam Pasaran Modal (Part 1)



Mulakan Dengan Perancangan Kewangan

  • Tentukan Objektif-objektif Kewangan Anda.
  1. Jika anda berumur dalam lingkungan 60 tahun dan memerlukan aliran tunai untuk persaraan, keutamaan harus diberikan kepada pelabuaran yang menghasilkan satu aliran pendapatan berbanding pertumbuhan nilai aset yang besar.
  2. Jika anda berusia dalam lingkungan 25 tahun dan baru mula untuk melabur, pelaburan yang memberi pertumbuhan modal akan menjadi keutamaan berbanding aliran pendapatan.

  • Kenal Pasti Tahap Risiko Pelaburan Anda.
  1. Putuskan tahap risiko yang anda sanggup ambil dan jenis pelaburan anda mampu. Ingat, lebih tinggi pulangan anda ingin capai, lebih tinggi risiko.
  • Tahap Risiko Rendah
  1. Tidak mahu menanggung risiko yang tinggi dan hanya berminat dengan pelaburan yang memberi pendapatan tetap (bond-bond kerajaan, bank deposit)
  • Tahap Risiko Sederhana
  1. Sanggup mengambil risiko tetapi tidak terlalu tinggi (saham-saham mewah dan saham sektor kewangan).
  • Tahap Risiko Tinggi
  1. Berani mengambil risiko dan mencari pulangan yang tinggi(saham-saham syarikat yang baru disenaraikan)

  • Bagaimanakah Anda Mendapatkan Dana Untuk Pelaburan Anda?
  1. Lebihan dari simpanan anda.
  2. Pengeluaran simpanan KWSP juga adalah satu cara efektif untuk menyediakan dana untuk pelaburan dan kebanyakan rakyat Malaysia mempunyai akses untuk perkhidmatan ini.
  3. Kebanyakan bank dan kumpulan-kumpulan insurans ada menawarkan kemudahan pinjaman margin. Pinjaman margin adalah di mana anda memulakan satu portfolio dengan simpanan. Kemudian anda boleh menggunakan portfolio ini sebagai cagaran untuk mendapatkan pinjaman untuk membeli lebih banyak saham.

"Dalam pelaburan, pengetahuan untuk melabur adalah lebih penting dari jumlah dana yang anda ada"

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...